header-banner-image
22/07/2019 09:30

האם הנגשת את האתר שלך?

ב: נגישות
נכתב ע''י: אנטון מנוקוב

בשנים האחרונות נושא הנגישות צובר תאוצה והגיע לעולם האינטרנט. לאחרונה חל שינוי בגישה בקרב המתכנתים ובעלי האתרים בהקמת אפליקציות ואתרים אשר יותר נגישים לבעלי מוגבלויות. טכנולוגיות וסטנדרטים מתקדמים פתחו דף חדש בעולם הפיתוח ואלו מאפשרים גישה שוויונית לאינטרנט. מדובר בטרנד חיובי שעם הזמן, מעלה את הרף והסטנדרטים בתחום פיתוח האפליקציות והאתרים. אוכלוסיות שבעבר לא יכלו להנות באופן מלא מחוויית הגלישה, כיום יכולים לקבל מענה לצרכיהם.

 

למי ולמה להנגיש את האתר?

אז מי הם אותם בעלי מוגבלויות שצריכים את האתר שלכם נגיש?
בישראל כיום, כ-18% הינם בעלי מוגבלות מסוג כלשהו. מדינת ישראל עושה לא מעט לטובת אוכלוסיות אלו בתחום החקיקה ובתחום האכיפה.

בסוף 2013, מדינת ישראל יישרה קו עם מדינות רבות בעולם ומחייבת על פי חוק, הנגשה לאתרי האינטרנט. מדובר בסעיף ספציפי ומפורט – סעיף 35 בתקנות הנגישות בחוק חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. חוק זה, הינו חלק חשוב במאבק על ההפליה של אוכלוסיות בעלות מוגבלויות.

מדובר במגבלות פיזיות וחושיות (לקויות ראייה ושמיעה), לקויות נפשיות, שכליות ועוד. אוכלוסיות אלו זקוקות לאפליקציות ואתרים נגישים ונוחים לשימוש על מנת שיוכלו להנות מהשירות שאותם בעלי האתרים והאפליקציות מציעים.
שוויון הגישה לעולם האינטרנט, הינה מטרה חשובה ומוצדקת. בעולם הכה וירטואלי של ימינו, פגיעה בזכות זו גוררת הפליה רבה כלפי בעלי מוגבלויות. מדובר בקבוצה גדולה ומגוונת של לקוחות פוטנציאלים שמעוניינים לממש את מטרת האתרים או אפליקציות, בין אם מדובר ברכישה של מוצר ובין אם מדובר בצפייה בתוכן המוצע, כמו וידאו או כתבה כלשהי.

 

 

מי צריך להנגיש את האתר?

בעולם האינטרנט, לכל אתר ואפליקציה קהל יעד משלו, בהתאם לנושאים, המוצרים או התוכן אותם הוא מציע. בקרב משתמשים אלו, תמיד אחוז ניכר עלול להיות אותם אנשים בעלי מוגבלויות. בהתאם לכך כל אתר ואפליקציה, ללא קשר לחוק, כדאי כי יהיה נגיש לטובת נוחות לקוחותיו ועל מנת להיות חשוף לעוד משתמשים פוטנציאלים. יחד עם זאת על פי חוק, רק סוגים מסויימים של אתרים ואפליקציות הם בעלי חובה זו.

מי הם האתרים עליהם חלה חובת ההנגשה?

על פי תקנות משרד המשפטים, נקבע כי כל אתר אשר מספק שירות או מידע ציבורי, כמו רשויות ציבוריות (נמלים, משרדי ממשלה וכו') ועסקים מכלל הסוגים, מחוייב לעמוד בתקנות ההנגשה. נכון להיום, למי שטרם הנגיש אתר קיים או מקים אתר חדש שמחוייב על פי החוק להיות נגיש, נדרש להנגיש אותו בהתאם לחוק.

 

 

איך בעצם מנגישים אתר או אפליקציה?

בעולם האינטרנט, כאשר מדובר בנגישות לאתר, הכוונה היא לאינטרקציה של המשתמש עם האתר והיכולת שלו לקבל את מירב המידע מהאתר. את הנגישות של האתר מרכיבים מספר פרמטרים עיקריים, בהם הקראת טקסטים והסברים שיש באתר, ניווט והגעה לאלמנטים השונים המופיעים באתר, חלופה טקסטואלית לסרטוני וידאו ו/או אודיו, התאמת צבעים של האתר ללוקים בראיה (למשל דלטוניזם) ועוד. בשורה התחתונה מדובר במציאת פתרונות פשוטים ונוחים לכלל בעלי המוגבלויות השונות.

הסטנדרט העולמי בנושא הנגישות של האתר מחולק ל-3 רמות תקן בסדר עולה, המסומנות כ-A,AA ו-AAA. כל רמת תקן כוללת בתוכה את הרמות הקודמות ומהווה בעצם הנחיות השונות לאיך האתר צריך להתנהג.
כל אתר מונגש, יציין את התקן שעל פיו הוא הונגש ויציג למשתמשים באופן זמין ונוח, את האפשרויות השונות שיעזרו למשתמשים בעלי המוגבלות, להתאים את האתר לצרכיהם.

בישראל, כל אתר שעליו חלה החובה להיות נגיש על פי החוק, חייב לעמוד בתקן AA, ומומלץ כי שאר האתרים יעמדו בתקן A.

 

רוצים להנגיש את האתר?

הנגשה נשמעת כמו תהליך קשה ומורכב, אך לא כך הדבר.

70% מתהליך הנגשת האתר תלוי באיך נבנה האתר ובתוכן המוצג למשתמש. ברוב המקרים, שמירה על הסדר הלוגי ובניה של אתר על פי הנחיות של w3c (הארגון הבינלאומי העוסק בתקינה ברשת), תענה על רוב הדרישות של התקן רמה A.

לא מבינים בבניית אתרים או רוצים תקן ברמה גבוהה יותר? זו גם אינה בעיה. כיום, הרבה חברות עוסקות בהנגשת אתרים, כמו חברת נגיש פלוס. רוב חברות אלו, בעלות ידע רב בפיתוח אתרים והנגשה של אתרים קיימים. חברות שעוסקות בהנגשת אתרים, לרוב מציעות הנגשה ברמה AA לפחות. מעבר לכך חברות אלו מציעות מגוון רחב של כלים המאפשרים בקלות ובמהרה, להפוך כל אתר לנגיש.

 

לא רוצים להנגיש את האתר?

כדאי לדעת כי על אתרים שמחוייבים על פי חוק להיות נגישים ואינם כאלה, מוטלות סנקציות בהתאם לחוק.

מהן הסנקציות? מעבר לכך שהאתר יאבד או לא יחשף למשתמשים פוטנציאליים, ניתן להגיש תביעה אזרחית לבעל האתר ולחייב אותו לשלם פיצוי של עד 50,000 ש"ח ללא חובת הוכחת נזק. במקרים חריגים, ייתכנו גם הליכים פליליים, שבין היתר כוללים קנס של עד 150,600 ש"ח, וגם על פי הדין, רשאי בית המשפט לצוות על הפסקת העיסוק בעסק למשך תקופה שתקבע.

החוק הישראלי מחמיר עם מפרי זכות השוויון ומצטרף למאבק של בעלי המוגבלויות בהפליה.

 

הנגישו את אתרכם עוד היום ותהנו מעוד משתמשים מרוצים.