header-banner-image
11/11/2019 11:00

מציאות רבודה בדפדפן - נסו זאת בעצמכם!


נכתב ע''י: אלון ליוש

בשנים האחרונות, לא מעט אפליקציות עשו ועושות שימוש בטכנולוגיה של מציאות רבודה. למשל, האפליקציה Pokémon GO המציגה פוקימונים על גבי העולם האמיתי, Snapchat המאפשרת למשתמשיה להניח מסכות וירטואליות שונות על פניהם, ועוד.

עם יציאת האפליקציה Pokémon GO, היא שברה בן-לילה את שיא ההורדות, וגרמה למיליוני משתמשים ברחבי העולם לצאת לרחובות בניסיון ללכוד פוקימונים וירטואליים.

נכון ל-2019, שוק ה-AR מוערך בכ-16.8 ביליון דולר, ומעריכים כי עד שנת 2023 שווי השוק צפוי לגדול לכ-160 ביליון דולר!

 

מציאות רבודה (AR - Augmented Reality) היא טכנולוגיית מחשוב המשלבת את המציאות על גבי המרקע של המחשב או המכשיר. זאת נעשה בעיקר על ידי שילוב אלמנטים וירטואליים על המסך, בזמן אמת ובאופן אינטראקטיבי, כאילו והיו ממש חלק מהעולם האמיתי.

אמנם רכיבים של מציאות רבודה אכן נפוצים הרבה יותר בעולם האפליקציות, המותקנות על מכשירי האייפון והאנדרואיד, אך שימוש בטכנולוגיה אפשרי גם על גבי דפדפני Web, כפי שנדגים. בעצם גם בפיתוח ל-Web, ניתן להשתמש במגוון של אפשרויות - הלבשת "מסכות" על פנים ועל חפצים, מעקב אחר תנועות ידיים וגוף, זיהוי אלמנט גרפי בעולם האמיתי, ועוד מגוון אפשרויות פיתוח מציאות רבודה מותאת אישית.

 

 

נסו בעצמכם - שלוש דוגמאות ל-AR בדפדפן

 

דוגמא ראשונה - זיהוי אלמנט גרפי

 

באמצעות שימוש ב-AR, המצלמה יכולה לזהות תמונה מסויימת שהוגדרה מראש לחיפוש. ברגע שהתמונה נמצאה - אפשר לקבל מידע על המיקום המדוייק שלה בעולם הפיזי ביחס למצלמה - כלומר באיזה מיקום ובאיזה זווית התמונה נמצאת כרגע. וכך בעצם ניתן "להניח" על גבי אותה תמונה עצמים שונים, ולבצע מגוון של פעולות אחרות בעת זיהוי התמונה.

 

כדי להתנסות בזה בפועל, יש לבצע את הפעולות הבאות:

 

1. להכנס ללינק הזה ממכשיר מובייל או ממחשב עם מצלמה.

2. בכניסה לעמוד, תתבקשו לאשר הפעלת מצלמה. לאחר אישור הפעלת המצלמה, היא תוצג על כל המסך.

3. נסו לחפש עם המצלמה את הלוגו של סלאש בתוך הריבוע השחור:

 

4. ברגע שהמצלמה תמצא את התמונה שלעיל, היא תציג מעליו כיתוב תלת מימדי מסתובב. ניתן להזיז את המצלמה לכיוונים וזוויות שונות, ולשים לב כי תמיד המצלמה יודעת היכן ובאיזו זווית נמצא האובייקט. וכך הכיתוב המונח על האובייקט משנה את נקודת הייחוס שלו בהתאם.

 

כך בעצם אמורה להראות התוצאה הסופית:

 

 

 

 

דוגמא שנייה - זיהוי ומיסוך פנים

 

את הפילטרים המוכרים שאפשר למצוא באפליקציות כמו סנאפצ'ט ופייסבוק, ניתן בעצם לייצר גם בדפדפני Web.

לדוגמא, בלינק הזה יכול המשתמש "להלביש" על עצמו מסכה של נמר. הנמר יכול לפתוח את הפה, ולהוציא ממנו אורות בוהקים.

וכך תיראה התוצאה הסופית:

 

 

 

דוגמא שלישית - הנחת אובייקט בעולם האמיתי

 

לדפדפן Safari באייפון, ולדפדפן Chrome באנדרואיד, ישנה תמיכה מיוחדת בהנחה וירטואלית של אובייקט תלת מימדי בחלל, על גבי משטח.

המצלמה תזהה את המשטח, ותדע להציג את האוביקט עליו - ממש כאילו והוא באמת היה קיים במציאות.

בלינק הזה ניתן לראות דוגמא לשימוש ביכולת, למשתמשי אייפון.

 

 

לסיכום, זמינותה של טכנולוגיית המציאות הרבודה בדפדפני Web פותחת בפנינו אינסוף אפשרויות חדשות לפיתוח מוצרים, רכיבים ופיצ'רים שיכולים להתבסס על טכנולוגיה זו. שימוש נכון בטכנולוגיה יהפוך את חווית הגלישה להרבה יותר מהנה, ובמקרים מסויימים - גם לכזו שממש מחוברת לעולם המציאותי.