עולם האינטרנט הופך יותר ויותר לנגיש עבור בעלי המוגבלויות. טכנולוגיות חדשות בתחום הפיתוח מאפשרות למפתחים ובעלי האתרים לממש את הפוטנציאל של האתר גם בקרב בעלי המוגבלויות ולתת להם גישה שוויונית לתוכן האתרים. מדובר באוכלוסיה גדולה מאוד בעולם ובישראל בפרט. כחברה שוויונית, חובתינו המוסרית היא לאפשר לבעלי המוגבלויות לקבל גישה לשירותים שאנו מציאים.
אז קיבלתם החלטה להנגיש את האתר שלכם. אבל מה זה אתר נגיש ואיך מממשים את זה?
אנו מציגים לכם מספר המלצות, אשר על פיהם תוכלו להפוך את האתר שלכם לנגיש ונוח לשימוש.
מבנה האתר
כאשר מדובר על מבנה האתר, חשוב לציין שיש הרבה פרמטרים עליהם כדי לשים דגש. בראש הפרמטרים, ללא קשר לעיצוב האתר או תפקידו, נמצא החלק של הסדר הלוגי בו בנוי האתר. סדר הצגת התוכן משפיע על משמעותו. שמירה על הסדר הלוגי ועקביות התוכן במבנה האתר תאפשר למשל, למשתמשים בתוכנת הקראה, לקבל את המידע כדרוש ולנווט אליו באמצאות המקלדת בסדר הנכון.
כמו כן, פרמטר נוסף שיש לשים אליו לב, הוא תהליך בניית האתר. כדאי להשתמש באלמנטים נכון ובהתאם לתפקיד והיעוד שלהם. כיום HTML5 מציע מגוון רחב של אפשרויות למימוש הצרכים של האתר בכל מבנה שהוא. למשל, אין סיבה מוצדקת לכך שלינק יבצע תפקיד נוסף מעבר לתפקידו העיקרי והוא לבצע הפניה ליעד אחר, או כפתור יבצע הפניה ליעד אחר במקום לבצע אירוע מסוים.
פרמטר חשוב נוסף מתקשר להדרכת והבנת תוכן והפעלתו. כדאי לבנות את האתר כך שממשק המשתמש לא יסתמך רק על המאפיינים החושיים של מרכיבים, כמו: צורה, גודל, מיקום חזותי, כיוון או צליל. צריך להבין שאחוז ניכר מבעלי מוגבלויות לא יצליחו לזהות מרכיבים אלו עקב מגבלותיהם.
כמו כן, יש להימנע משימוש של אירועים שונים במקלדת ככל הניתן. רבים מאירועי המקלדת הנמצאים בשימוש, עלולים ליצור "מלכודות" ולשבור את הניווט ו/או לשנות את תוכן האתר, מה שיכול לגרום לבלבול בקרב משתמשים הנעזרים בתוכנות הקראה. חשוב שלא תהיה דרישה לקצב הקלדה מסוים. בעת הניווט, מומלץ להבליט את הפוקוס על מנת שהמשתמשים יוכלו לזהות היכן הם נמצאים. יש לשים לב שהפוקוס לא משנה את תוכן האתר.
בנוסף כדאי לשים דגש שבאתר לא יהיו מגבלות זמן, אלא אם כן מדובר במדיה מסונכרנת שאיננה אינטראקטיבית או באירועים בזמן-אמת.
יש לוודא כי מבנה האתר מוצג בסדר לוגי נכון, עם התחלה וסיום, פשוט וברור, ובנוי מאלמנטים בהתאם ליעוד שלהם. מומלץ מאוד לשמור על מבנה יחסי של האתר.
תוכן האתר
לאחר שמבנה האתר תקין, יש להתמקד גם בתוכן המוצג. בדרך כלל תוכן האתר בנוי מטקסטים, קטעי וידאו, אודיו, תמונות, טפסי מילוי פרטים ועוד. תוכן האתר הינו נושא רגיש וחשוב, מכיוון שמדובר בשלד עליו האתר מתבסס. התוכן אמור להיות פשוט, זמין וקל להבנה.
יש לתת כותרת לכל דף באתר על מנת שהמשתמשים יוכלו לזהות בקלות באיזה דף הם נמצאים.
חשוב שלכל תוכן שאיננו טקסטואלי (וידאו, אודיו ותמונות) תהיה חלופה טקסטואלית, אשר תעביר מסר ברור על תוכן זה. לתמונה יהיה טקסט הסבר על מה מציגה התמונה ועם זאת מומלץ להימנע מלהעביר מסרים טקסטואליים באמצעות תמונות. אם מדובר בסרטון וידאו, ישויך טקסט כללי המסביר על תוכן הוידאו ואם מתאפשר גם כתוביות בסרטון. לקטע אודיו מומלץ לצרף תוכן טקסטואלי אשר יציג את הנאמר בקטע. מעבר לכך, מומלץ לצרף טקסט המסביר לכל אלמנט באתר מה תפקידו.
תוכן שהינו טקסטואלי יכתב באופן תקין וברור, תוך שמירה על ריווח בין אותיות ושורות וללא גלילה אופקית. מומלץ שיהיה מנגנון המסביר מושגים, ראשי תיבות ואת הביטוי המלא שהם מייצגים או את פירושם.
המשתמש יוכל לשלוט בתוכן ברמה הבסיסית. יש לתת למשתמשים אפשרות לשלוט בהפעלה ועצירה בסרטונים ואודיו. מומלץ לא להפעיל ברקע האתר קטעי אודיו או וידאו המופעלים ומשמיעים קול, על מנת לא להוות הפרעה למשתמשים המשתמשים בתוכנות הקראה. כמו כן, המשתמש יוכל להגדיל את גודל הגופן בתוכן הטקסטואלי ללא שיבוש של מבנה האתר או הסתרה של קטעי טקסט עקב הגדלה.
מידע, מבנה וקשרים המועברים למשתמש באמצעות עיצוב יהיו זמינים כטקסט הסבר.
צבעים
נושא צבעי האתר תופס חלק ניכר בעיצוב ובניית האתר. נושא זה חשוב גם מבחינת העיצוב וגם מבחינת נגישות האתר. צבעי האתר צריכים להיות נגישים, כך שיאפשרו למשתמשים בעלי ליקויים בראיה לזהות את התוכן של האתר בצורה נוחה וללא מאמץ.
הצגה חזותית של צבע גופן של טקסט לעומת רקע תקיים יחס־ניגוד של 4.5:1 לפחות. מדובר בהבלטה של הטקסט לטובת קריאה נוחה וללא מאמץ מצד המשתמשים.
חשוב לציין כי צבע בכללי לא ישמש אמצעי חזותי יחידי להעברת מידע, סימון פעולה, בקשת תגובה, או הבלטת עצם חזותי.
מומלץ לתת למשתמש אפשרויות שונות על שליטה בצבעי האתר. למעשה מומלץ לפתח מנגנון לשימוש המשתמשים שישנה את צבעי האתר באופן כולל לצבעים דואלים ופשוטים, למשל: שחור על גבי לבן, צהוב על גבי שחור, ניגודיות מלאה של צבעי האתר וכו', תוך שמירה על תוכן האתר.
אנימציות
כיום, רוב אתרי אינטרנט הם בעלי אנימציות שמהווים חלק חשוב באתר ותורמים לחווית המשתמש. יחד עם זאת, ישנן הרבה אנימציות אשר מהוות הפרעה לאנשים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז. מדובר בהפרעות מסוג תנועה, הבהוב, גלילה או מידע שמתעדכן אוטומטית.
יש לאפשר למשתמש לדחות הפרעות אלה או להשעות אותן על ידי עצירה, הפסקה או הסתרה, אלא אם מדובר בהפרעות עקב מצב חירום. אין לכלול בדפי רשת דבר היוצר יותר משלושה הבזקים בשנייה אחת – זה גורם להתקפים אפילפטיים.
ממשק ידידותי למשתמש
ממשק ידידותי ופשוט, מאפשר לאתר להיות קל לשימוש על ידי המשתמשים. יש דרכים שונות ליצור אתר עם ממשק ידידותי, יחד עם זאת, יש לשים דגש על מספר נקודות, על מנת שאתר יהיה נגיש ונוח למשתמשים בעלי מוגבלויות ולא רק להם.
ראשית, בקוד המקור של העמוד יש לציין את השפה של האתר. הדבר יאפשר זיהוי על־ידי תוכנת הקראה את השפה הטבעית כברירת מחדל.
בנוסף, יש לאפשר זיהוי תכלית של קישור (בהתחשב בהקשר). תכליתו של כל קישור תהיה ברורה מהטקסט המלווה אותו בלבד, או מהטקסט המלווה אותו ומההקשר שבו הוא נתון, אם מדובר בהקשר שניתן לזיהוי על־ידי תוכנת הקראה. יוצאים מהכלל מקרים שבהם תכליתו של הקישור היא רב־משמעית לכלל המשתמשים. בכללי, מומלץ להעביר כמה שיותר מידע כמו שם, תפקיד, ערך וכו', על האלמנטים השונים באתר באמצעות אפשרויות שונות של פיתוח, לדוגמא על ידי attributes של רכיבי HTML.
ממשק ידידותי מהווה גם אינטרקציה פשוטה ונוחה של המשתמש עם המערכת. המערכת צריכה לדעת לתקשר עם המשתמש והפוך. תקשורת זו מתבטאת במתן מידע למשתמש אודות הפעולות שלו באתר.
שינוי רכיב בדף דרך מרכיב כלשהו בממשק המשתמש כמו הזנת טקסט או בחירת אפשרות בטופס, לא יגרום לשינוי בקונטקסט באופן אוטומטי, אלא אם המשתמש קיבל התרעה על כך.
לפני השימוש במרכיב, למשל, אין להעביר לדף חדש בפתאומיות, בלחיצה על אלמנט כלשהו.
דפי אתר הדורשים מהמשתמש למסור מידע, יאפשרו למשתמש פעולות שיהיו הפיכות וניתנות לשחזור, עדכון או מחיקה. כמו כן, יש לספק תוויות או הוראות כאשר התוכן מחייב קלט מהמשתמש. הנתונים שהמשתמש הזין, ייבדקו לאיתור שגיאות בקלט, והמשתמש יקבל הזדמנות לתקן את השגיאות עם הודעה מתאימה על שגיאה שכוללות הצעות לתיקון, אבל לא במקרה שבו ההצעות עלולות לגרום סיכון אבטחה או לפגום בתכלית התוכן. במקרה שמזוהה שגיאה בקלט באופן אוטומטי, יש להצביע על הרכיב שבו נמצאת השגיאה, ולתאר את השגיאה למשתמש באמצעות טקסט. בעת אישור נתונים, ייקבע מנגנון שיאפשר למשתמש לסקור את המידע שהכניס, לאשר אותו, ולתקן אותו אם צריך, לפני השלמת הפעולה.
גישה פשוטה ומהירה לתכנים
כל אתר כולל בתוכו הפניות לעמודים פנימיים וחיצוניים או לחלקים השונים באתר. נגישות האתר כוללת בתוכה גישה פשוטה ומהירה לתכנים חשובים גם באתר וגם מחוץ לו.
יש ליצור ריבוי דרכים שיהיה יותר מדרך אחת לאיתור של דף רשת בתוך סדרה של דפים, אלא אם הדף הוא תוצאה או שלב בתהליך. מומלץ לכלול גם קישורים מסייעים שיאפשרו למשתמש לעקוף קטעי תוכן שחוזרים שוב ושוב בדפי רשת רבים באתר, כמנגנון נפרד.
כמו כן, יש להציג ולהבליט מידע על מיקומו של המשתמש בתוך סדרה של דפי האתר.
לסיכום
ישנה חשיבות עצומה לבעלי אתרים להנגיש את אתרם, הן מבחינת החוק הישראלי המחייב הנגשה והן מתוך מחוייבות מוסרית כלפי האוכלוסיה שצריכה הנגשה.
אתר נגיש, לרוב, זהו אתר שבנוי טוב ובהתאם לכללים, ששומר על הסדר הלוגי שלו ומתקשר כמה שיותר עם המשתמשים בצורה פשוטה או נוחה.
בכל הנוגע להנגשת אתרים, נשמח לעזור באמצעות שירות "נגיש פלוס" אותו אנחנו מספקים לבעלי אתרים ואפליקציות Web המעוניינים להנגיש את אתרם.